Share Next Entry
Het is zeg maar een soort van... improvisatietheater
Twin Peaks Lama
watzalikzeggen
Het begint bijna een soort levenswerk te worden, dus inmiddels leek het me wel eens leuk om dit met jullie te delen. Ik weet niet precies wat het is, behalve een uit de hand gelopen idee dat ooit begon als een klein stukje plot- en speeltips met de naam Larpen voor Dummies. Die bondigheid en flauwe titel is het inmiddels lang en breed gepasseerd (flauw omdat het impliceert dat ik precies weet hoe de hobby het best in elkaar zou moeten steken. En dat weet ik dus niet).

Het is nu al bijna een essay. En ik heb zo'n hekel aan essays over larp.

Ik noem het dan ook liever een benadering. Een benadering van larp gezien vanuit mijn vak als scenarist (en mijn meer amateuristische liefde voor theatersport). Het is niet echt een formule, meer een verzameling tips, met erg veel dank aan de drama-lectuur en -theorieën die ik me de afgelopen jaren eigen heb gemaakt.

Het is zeg maar een soort van improvisatietheater
- nuttige tips voor nieuwe & ervaren larpers -


Excuses voor eventuele spelfouten (er staan er vast genoeg in om een eigen leefcommune te gaan beginnen), die fix ik wel in een volgende versie. Voor nu ben ik vooral benieuwd of jullie hier ook maar enige praktische waarde aan hechten. Of dat het echt walla walla in de ruimte is. En als er dingen niet duidelijk zijn, dan hoor ik het ook graag. Ik bedacht me pas later dat praktische voorbeelden misschien hier en daar wel op hun plaats zijn.

Oh ja en dat laatste hoofdstuk dat komt er nog aan. Speciaal voor spelleiders en ander onaards gespuis. Maar nu moet ik eerst door met Bonifatius.
Tags:

  • 1
Ik vind het heel erg goed, en nuttig.
De eerste helft, over het creeren van conflict en het maken van geloofwaardige personages bevatte voor mij weinig nieuws. Ik ben het eens met alles wat je schrijft. Maar het meeste ervan had ik zelf ook al eens bedacht, of ervaren, of gelezen.
Het deel over het samen spelen, over het voorkomen van blokkades, was voor mij veel leerzamer.
Het komt overeen met mijn eigen ervaringen, maar ik merk dat ik op dat gebied nog veel te leren heb. Het overkomt me nogal eens dat ik een goed personage bedacht heb, maar tijdens het evenement zelf te weinig aansluiting vind met andere personages. Dat ligt voor een deel aan de anderen (altijd fijn om anderen de schuld te geven van je eigen ellende), maar ook voor een belangrijk deel aan mij. Wat jij schrijft zou me wel eens heel goed kunnen helpen.

Heel goed dus.

Wat je nog zou moeten veranderen is de titel. Die dekt nog niet helemaal de lading, hoewel die al veel beter is dan je oorspronkelijke werktitel.
Ik vond "Larpen voor dummies" heel mooi klinken, maar het dekt absoluut de lading niet. Bij zo'n titel verwacht ik informatie over het vechten met rubber wapens, het aanschaffen van zo'n wapen, het maken van kostuums, het kiezen van skillpoints, en een lijst met Nederlandse larpverenigingen.
Die onderwerpen behandel je allemaal niet, en dat is ook terecht. Je kiest voor een invalshoek die past bij jouw vakgebied, en jouw vakgebied is drama. Alles wat daar niets mee te maken heeft laat je onbesproken.
Ik vind dat een heel goede keus. Het past ook bij jouw ambitie om van LARP meer te maken dan een gekostumeerd vechtspelletje.

Je stuk heet nu:
Het is zeg maar een soort van improvisatietheater
- nuttige tips voor nieuwe & ervaren larpers -

Dat eerste deel vind ik goed. Maar dat tweede deel: - nuttige tips voor nieuwe & ervaren larpers - suggereert nog steeds dat we tips krijgen over het kopen van wapens en het maken van kostuums.

Er zou inderdaad nog een stuk bij kunnen, maar dan mogelijk over dingen als transformatie, hoe kom je daadwerkelijk in een karakter, hoe ver kun je gaan? Wat mag, wat mag niet?

Er is denk ik best een algemene Nederlandse stijl van larpen. Dat is wel duidelijk geworden op sonsbeek. Conflictontwijken/polderen, praten, geen fysieke interactie, enige terughoudendheid in emotioneel spel..etc. Ik denk dat dat toch best interessant kan zijn om te beschrijven.

Maar dan wordt het meer een encyclopedia larpica?

Ik heb me daar zelf ook al vaker het hoofd over gebroken moet ik eerlijk zeggen. Allereerst vraag ik me af of dat echt een Nederlands probleem is. Ik heb nog nooit gelarpt in het buitenland en hoewel hier het 'polderpersonage' (iemand die zelf geen conflict inbrengt, maar wel tussen twee anderen in gaat staan om hun conflict te mollen, de soort eeuwige mediator en allemansvriend) wel redelijk vaak voorkomt.

Maar zelf denk ik altijd dat dat meer te maken heeft met een angst om écht te acteren en een personage te spelen dan iets anders. Ik weet nog dat ik het vier jaar geleden zo erg vond om Laurentia te moeten spelen. Het feit dat je ook onaardig moet zijn en soms mensen ontzettend tegen je in het harnas moet jagen voelde zo tegennatuurlijk. Maar over die grens moet je op den duur wel heen leren stappen, al ben je geen A-klasse acteur, je moet de ballen hebben om te zeggen tegen jezelf: "hier begint het evenement en wordt het theater en pas na tijd-uit is het voorbij". Dat geeft namelijk echt een ontzettende kick.

Dat is volgens mij dezelfde reden waarom mensen liever helden spelen dan losers, of een multi-class über-ik-kan-alles-personage dan een stotterende tovenaar die steeds zijn spreuken vergeet (hoewel ik dat laatste dramatisch gezien een veel leuker concept vind). Je moet een lijn kunnen trekken tussen jezelf en je personage, zonder je eigenwaarde en zelfvertrouwen te verliezen. Maar dat is erg moeilijk, zeker in deze leeftijdsgroep. Het slaat vaak door naar poezelige, zijïge personages die het met iedereen goed kunnen vinden of überklootzakkerige 'ik heb shit aan iedereen' loners, terwijl alle grijswaarden daartussen niet worden ingevuld.

Van een aantal Dummnoni spelers die ook in Engeland naar Dumnonni (andere spelling ja) gaan heb ik gehoord dat het wel degelijk anders is in het buitenland.
Nederlanders zijn inderdaad erg van het polderen, het 'maak mijn poppetje niet dood' en 'nee mijn kostuum mag niet vies worden of stuk gaan'. Dat schijnt bij Dumnonni in Engeland heel anders te zijn.

Ik ben toch wel een klein beetje trots dat ik wel losers speel/heb gespeeld. :) Maar helaas ben ik er vaak ook een van de anti-conflict beweging. Ben bang dat ik soms nog iets te veel erkenning en waardering zoek in het spelletje op de 'veilige' manier.

~Brenda~

Ik heb zitten denken, maar misschien ga ik dan veel te ver, dat je dit zou moeten combineren met andere stukken van andere schrijvers.
Je zou iemand iets kunnen laten schrijven over het gebruik van wapens, iemand anders zou iets kunnen schrijven over het maken van kostuums, iemand zou het zakelijk deel van larp kunnen beschrijven (hoe organiseer je zoiets, wat voor rechtvorm geef je aan je organisatie, en hoe ga je om met geld) en tenslotte zou iemand iets kunnen schrijven over regelsystemen. (hoe maak je een regelsysteem dat uitnodigt tot spel en niet belemmert, heb je uberhaubt wel een regelsysteem nodig, waarom wel en waarom niet)
Als je dan al die stukken samen zou voegen zou je eht een mooi volledig larp boek kunnen maken.
Dit stuk over het dramatisch aspect zou daarin een centraal onderdeel zijn.

Bovenstaande is door mij geschreven, maar ik was vergeten in te loggen.

Op zich vind ik dat helemaal geen slecht idee (hoewel dan wel inderdaad de nadruk zou moeten liggen op vernieuwing en verbetering denk ik, dus hoe maak je regelsystemen die roleplay maximaliseren of verbeter sfeer en decor en kijk eens verder dan alleen kamphuizen en kampeervelden als locatie), hoewel ik natuurlijk juist met dit verhaal mensen eens wil laten nadenken over het dramatische deel van larp.

Misschien heb ik een beetje een one-track-mind door mijn achtergrond, maar persoonlijk vind ik dat er wel eens wat meer aandacht mag komen voor het dramatische 'roleplay' aspect in larp boven het 'action'-gedeelte van coole wapens, het verzamelen van zo veel mogelijk skills in een regelsysteem, lemmies, belangrijke posities etc. Het is juist namelijk de roleplay die dan vaak wordt vergeten omdat mensen te druk bezig zijn met zichzelf en hun eigen puntjes en piemeltjes en dat wil ik in dit stuk ook een beetje voorkomen :D

Maar wie weet, misschien zijn er mensen die zich bezighouden met regelsystemen of organiseren op een hoger niveau en die daar wel eens wat over kwijt zouden willen. Ik ben wel benieuwd!

Mijn persoonlijke beleving is dat de kwaliteit van een larp staat of valt met de kwaliteit van de roleplay en de interactie.
Ik heb er helemaal geen moeite mee me een weekend tussen inferieure kostuums en goedkope wapens te bevinden als mijn personage in samenhang met andere personages maar uit de verf komt.
Een weekend met geweldigen aankleding maar slecht spel zou voor mij een ramp zijn. (en dan vooral als ik zelf slecht spel lever)

Wat dat betreft vind ik het dus echt goed dat je je focust op het dramatische aspect. Als we larp op een hoger niveau willen tillen zullen we het daar in eerste instantie van moeten hebben.

Maar ik vroeg me gewoon af; er zijn in Nederland natuurlijk al heel veel mensen bezig geweest met het maken en optimaliseren van regelsystemen. Meestal gebeurt dat op een vrij technische manier. In principe is het een soort wiskunde, je kwantificeert de eigenschappen van een object dat een personage symboliseert. Maar het doel van zo'n regelsysteem is natuurlijk om te komen tot creatief spel.
De vraag is; tot in hoeverre doet inspireert een regelsysteem inderdaad tot creatief spel, en tot in hoeverre belemmert het dat? En kun je dat sturen? Of moet je dat helemaal niet willen?
Al die mensen die zijn bezig geweest met regelsystemen moeten daar toch ideeën over hebben. Ik zou daar best wat over willen lezen.

Maar goed, dat is toch een ander gebied dan waar jij over schrijft. Ik vind jouw stuk, ook als op zich zelf staand stuk, heel nuttig.

Ik ga volgend weekend weer larpen. Mijn character is natuurlijk al gemaakt, en ik heb natuurlijk al uitgebreid nagedacht over wat hij wil en wat hem daarin belemmert. Toch ga ik voordat ik op vrijdagavond vertrek, je stuk nog eens goed doorlezen en kijken of ik het kan gebruiken om de interactie tussen mijn character en anderen te verbeteren.

  • 1
?

Log in