Het is nu al bijna een essay. En ik heb zo'n hekel aan essays over larp.
Ik noem het dan ook liever een benadering. Een benadering van larp gezien vanuit mijn vak als scenarist (en mijn meer amateuristische liefde voor theatersport). Het is niet echt een formule, meer een verzameling tips, met erg veel dank aan de drama-lectuur en -theorieën die ik me de afgelopen jaren eigen heb gemaakt.
- nuttige tips voor nieuwe & ervaren larpers -
Excuses voor eventuele spelfouten (er staan er vast genoeg in om een eigen leefcommune te gaan beginnen), die fix ik wel in een volgende versie. Voor nu ben ik vooral benieuwd of jullie hier ook maar enige praktische waarde aan hechten. Of dat het echt walla walla in de ruimte is. En als er dingen niet duidelijk zijn, dan hoor ik het ook graag. Ik bedacht me pas later dat praktische voorbeelden misschien hier en daar wel op hun plaats zijn.
Oh ja en dat laatste hoofdstuk dat komt er nog aan. Speciaal voor spelleiders en ander onaards gespuis. Maar nu moet ik eerst door met Bonifatius.
Ik heb er helemaal geen moeite mee me een weekend tussen inferieure kostuums en goedkope wapens te bevinden als mijn personage in samenhang met andere personages maar uit de verf komt.
Een weekend met geweldigen aankleding maar slecht spel zou voor mij een ramp zijn. (en dan vooral als ik zelf slecht spel lever)
Wat dat betreft vind ik het dus echt goed dat je je focust op het dramatische aspect. Als we larp op een hoger niveau willen tillen zullen we het daar in eerste instantie van moeten hebben.
Maar ik vroeg me gewoon af; er zijn in Nederland natuurlijk al heel veel mensen bezig geweest met het maken en optimaliseren van regelsystemen. Meestal gebeurt dat op een vrij technische manier. In principe is het een soort wiskunde, je kwantificeert de eigenschappen van een object dat een personage symboliseert. Maar het doel van zo'n regelsysteem is natuurlijk om te komen tot creatief spel.
De vraag is; tot in hoeverre doet inspireert een regelsysteem inderdaad tot creatief spel, en tot in hoeverre belemmert het dat? En kun je dat sturen? Of moet je dat helemaal niet willen?
Al die mensen die zijn bezig geweest met regelsystemen moeten daar toch ideeën over hebben. Ik zou daar best wat over willen lezen.
Maar goed, dat is toch een ander gebied dan waar jij over schrijft. Ik vind jouw stuk, ook als op zich zelf staand stuk, heel nuttig.
Ik ga volgend weekend weer larpen. Mijn character is natuurlijk al gemaakt, en ik heb natuurlijk al uitgebreid nagedacht over wat hij wil en wat hem daarin belemmert. Toch ga ik voordat ik op vrijdagavond vertrek, je stuk nog eens goed doorlezen en kijken of ik het kan gebruiken om de interactie tussen mijn character en anderen te verbeteren.